سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مروه شربینی ( شهیده حجاب ) 

مروه شربینی ( شهیده حجاب )

مروری بر زندگی شهیده راه حجاب وحوادث پس از آن

 شهیده مروه شربینی به سال 1977 میلادی در شهر اسکندریه متولد شد. پدرش علی شربینی و مادرش لیلا شمس هر دو شیمی‌دان هستند. در سال 1995 از کالج انگیسی دختران فارغ التحصیل شده و از سال 1992 تا 1999 عضو تیم ملی هندبال مصر بود. او در سال 2003 به همراه شوهرش به آلمان مهاجرت کرده و ابتدا در شهر برمن و از سال 2008 در شهر درسدن ساکن شدند.

 

درگیری و شکایت

چندی پیش از شهادت ، شربینی به دادگاهی مراجعه کرده واز آلکس دبلیو «یک روس با ریشه‌های آلمانی را متهم به این کرد که «زمانی که در پارک با پسرش بازی می‌کرده، آلکس دبلیو او را مورد توهین قرار داده و بخاطر حجاب مروه او را تروریست خطاب کرده‌است». دادگاه شکایت شربینی را پذیرفته و آلکس را محکوم به پرداخت 750 یورو کرد. آلکس دبلیو این حکم را نپذیرفت و تقاضای تجید نظر نمود.

شهادت

در حین برگزاری جلسه دادگاه تجدید نظر در یک دادگاه درجه دو در شهر درسدن، فرد آلمانی در جلوی چشمان قاضی و سایر حاضرین به شربینی حمله کرده و با ضربات چاقو وی را که سه ماهه باردار بوده از پا در آورد و همسر این زن و مرد دیگری را زخمی کرد. در بسیاری از دادگاهای آلمان از جمله این دادگاه در درسدن، هیچ گونه بازرسی ار افراد صورت نمی‌گیرد همچنین به علت آنکه الکس(قاتل) تا زمان حضور در داگاه هیچ گونه سابقه بازداشت نداشت، هیچ گونه تدابیر امنیتی برای دادگاه در نظر گرفته نشده بود.

 در حین ضربات شوهر مروه برای نجات همسرش به طرف او شتافت که توسط پلیس آلمان مورد تیراندازی قرار گرفت. پس از آن شوهرش با وضعیتی بحرانی در بیمارستان بستری گردید. برخی تیراندازی پلیس آلمان به وی را از روی اشتباه دانسته اندو  ماموران امنیتی دادگاه اعلام کرده‌اند که گمان بر این بوده که شوهرش فرد مهاجم بوده و بدین خاطر وی را هدف قرار داده‌اند.

همچنین فرزند خردسال سه ساله شان که شاهد این ماجرای خونبار بوده، برای معالجه تحت نظر روانشناس است.

تشییع جنازه

در تشییع جنازه این شهیده بزرگوار در مصر هزاران نفر از مردم و از جمله چند تن از وزیران دولت مصر شرکت داشتند، این مراسم تبدیل به تظاهراتی اعتراضی  بر علیع سازمان های دروغین حقوق بشر شد که سرانجام با دخالت و برخورد پلیس مواجه گردید.

 

انتقادهای شدید  از دولت آلمان و رسانه‌های غربی

بگفته روزنامه گاردین، این حادثه در اروپا پوشش کمی داشته ولی در کشور آلمان هم باعث ایجاد بحث‌هایی در مورد تأمین امنیت در دادگاه شده‌است، و بصورت نسبی توجه کمتری به روی آنچه این روزنامه «انگیزه‌های نژادپرستانه انجام قتل» می‌خواند شده‌است. در آلمان، «کنسول مرکزی مسلمانان» و «کنسول مرکزی یهودیان» که شدیداً نسبت به این جنایت فجیع واکنش نشان داده‌اند. اما دولت آلمان در پاسخ به این اعتراضات گسترده گفته که جزئیات ماجرا مشخص نشده‌است و اینکه اگر معلوم شود که واقعاً انگیزه نژادپرستانه در میان بوده نسبت آن واکنش مناسب نشان خواهد داد. در کشور مصر واکنش نسبت به این موضوع متفاوت بوده و شربینی شهیده حجاب نام گرفته‌است. شهید شربینی مبدل به نمادی برای تظاهرات کنندگان در اعتراض به  «اسلام‌ستیزی در غرب»  شده‌است.

برادراین شهیده در مصاحبه‌ای اعلام کرد که وای به روزی که چنین حادثه‌ای برای یک اروپایی رخ می‌داد، در آن صورت بود که دولت آلمان و کشورهای اروپایی جنجالی بسیار بزرگ در سراسر دنیا به راه می‌انداختند، ولی در برابر این جنایت تروریستی مهر سکوت بر لب زدند.

دادستان کل مصر ضمن اعلام پیگیری جدی موضوع از طرح شکایت از دولت آلمان خبر داد. همچنین وکلا حقوق مصر قتل الشربینی را جنایت علیه صلح جهانی نامیده و بر محاکمه قاتل وی در دادگاه بین‌المللی تأکید داشته‌اند. اتحادیه داروسازان مصری -با توجه به آنکه این شهیده خود یک داروساز بوده- خواستار تحریم داروهای آلمانی شدند جمعی گسترده  از مردم مصری با گرایش‌های متفاوت سیاسی تجمعی  عظیم را در مقابل سفارت آلمان در مصر برگزار کردند و ضمن اعتراض به موضعگیری تلخ آلمان در رابطه با این ماجرا قصاص فوری قاتل این شهیده را خواستار شدند.

عبدالعزیز حامد سردبیر روزنامه مستقل مصری الشروق در سرمقاله‌ای نوشت: «اگر قربانی حادثه اخیر در آلمان یک یهودی بود در جهان غوغایی به پا می‌شد.»

وزارت امور خارجه کشورمان نیز این واقعه را شهادت ناجوانمردانه خواند و ضمن محکوم کردن آن، آن را مخالف اصول و ارزش‌های انسانی و نشانه‌ای از گسترش فضای تنفر از اقلیت‌های نژادی در غرب خواند. در همین راستا  وزارت امور خارجه در یک روز سفرای آلمان و ایتالیا را احضار کرد که احضار سفیر آلمان به دلیل همین واقعه و احضار سفیر ایتالیا به دلیل  «سرکوب شدید تظاهر کنندگان»  احضار شدند.

در نمازجمعه تهران  نیز مردم طی تظاهراتی، بطور نمادین پیکرشهیده مروه شربینی را تشییع کردند. دانشجویان عدالتخواه نیز در این قبال به موضعگیری پرداختند وضمن محکوم کردن نقض حقوق بشر، آزادی‌های مذهبی و حقوق شهروندی در آلمان، قتل مسلمانان را ادامه? پروژه اسلام ستیزی در غرب دانسته و از مسئولان دولت آلمان خواستار پایان بخشی به رویه نقض ادعاهای حقوق بشری و آزادی‌های مذهبی را خواستار شده و خواهان محاکمه? عاملان قتل شهیده حجاب شدند. همچنین این دانشجویان تجمعی اعتراضی در مقابل سفارت آلمان در ایران برگزار کردند.

دادگاه قاتل

دادگاه محاکمه قاتل این شهیده  در سه جلسه برگزار شد و در نهایت او به اقدام به قتل، و انجام جنایت شنیع متهم و به علت جنایت در برابر کودک مقتول و انظار عمومی به شدیدترین مجازات ممکنه، حبس ابد، محکوم شد. درخواست تجدید نظر وی نیز رد شد.

بورسیه بین‌المللی مروه شربینی

در سالگرد قتل شربینی در تیر 90، دانشگاه تهران  در اقدامی ماندگار از بورسیه بین المللی مروه شربینی برای اعطا به زنان مسلمانی که در اثر رعایت حجاب اسلامی در کشورشان مورد فشار و آزار دولت‌‎ها قرار می‌گیرند خبر داد.

دانشگاه تهران اعلام کرد که این اقدام را بر اثر محدودیت‌های اعمال شده توسط برخی دولت‌های غربی بر پوشش اسلامی و درافتادنشان با اقلیت‌ها و نقض آزادی‌های دینی انجام داده‌است و ایجاد بستر برای جذب دانشجویان و محققان اسلامی جهت گفتگو برای رفع تبعیض‌های اعتقادی و حمایت از تبعیض‌های نژادپرستی را از اهداف آن برشمرد.

این بورسیه به بانوان مسلمان مهاجر و ساکن خارج از کشور و افرادی در سطح جهان که به دلیل رعایت ارزش‌های اسلامی و مذهبی دچار مجرومیت از تحصیل شده‌اند تعلق می‌گیرد. دبیرخانه بورسیه همه ساله بر اساس بررسی‌ها به شناسایی افراد در سطح جهان اقدام می‌کند.


نوشته شده توسط جانشین دسته در دوشنبه 91/6/6 و ساعت 12:43 صبح
نظرات دیگران()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
ساخت بازیهای ضد شیعَه باحمایت مستقیم وهابیت و صهیونیزم!!!
روایتی جالب از شهدا (ضرر نمی کنین)
اهانت بقران
یک روز یک مرد انگلیسی از یک شیخ مسلمان پرسید: «چرا در اسلام زنان
من نه از رد شدن جمعه ها می ترسم، نه از طولانی شدن زمان که ظهورتا
حجاب یک مفهوم عام و عالی است که پوشش نیز جزیی از آن است.
معنی عشق چیست؟
تنها نامحرم!
حجابـــ مانند اولین خاکریز جبهہ استـــ
کاش نامی از تو در دنیا نبود ... مرگ بر نیرنگت ای آل سعود!
نجات از شبهه و شهوت
[عناوین آرشیوشده]
طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
بالا