سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ادامه 

منجی موعود در تورات
 تورات ، کتاب مقدس یهودیان در بخشی از مندرجات خود صراحتا علت عدم نزول رحمت الهی بر آدمیان را غوطه وری آنان در منجلاب فساد وگناه دانسته وشرط تحقق عدالت خداوند را گرایش انسانها به انصاف و رعایت اصول انسانی معرفی می کند:  
 
 -1هان دست خداوند کوته نیست تا نرهاند و گوش او سنگین نیست تا نشنود .
 -2لیکن خطاهای شما در میان شما و خدای شما حایل شده و گناهان شما روی او را از شما پوشانیده است تا نشنود . 
 -3زیرا که دستهای شما به خون و انگشتهای شما به شرارت آلوده است . لب های شما بدروغ تکلم می نماید و زبان های شما به شرارت سخن می گوید . 
-4 احدی به عدالت دعوت نمی کند وهیچ کس براستی داوری نمی نماید. 
-5 به بطالت توکل دارند و بدروغ تکلم می نمایند ، به ظلم حامله شده شرارت را می زایند . 
-6 پاهای ایشان برای بدی دوان و به جهت ریختن خون بیگناهان شتابان است .افکار ایشان افکار شرارت است و در راه های ایشان ویرانی و خرابی است . 
-7طریق سلامتی را نمی دانند و در راههای ایشان انصاف نیست ...
-8بنابراین انصاف از ما دور شده است و عدالت به ما نمی رسد ، انتظار نور می کشیم و اینک ظلمت است و منتظر روشنایی هستیم اما در تاریکی غلیظ راه می پیمائی11 ."
 
در بخشی دیگر از تورات ، خداوند قریب الوقوع بودن تحقق عدالت خویش را بشارت داده و موءمنان را به اجرای عدالت فرا می خواند:
 
-1 و خداوند چنین می گوید انصاف را نگاه داشته ، عدالت را جاری نمائید زیرا که آمدن نجات من و منکشف شدن عدالت من نزدیک  است12 .
 
تورات به دنبال وعده تحقق الهی ، صالحان و حلیمان را وارثان حقیقی زمین معرفی کرده و آنان را به انقطاع نسل شروران مژده می دهد :
 
" -11 اما حلیمان وارث زمین خواهند شد و از فراوانی سلامتی متلذذ خواهند شد.
20- زیرا شریران هلاک می شوند . بلی مثل دود فانی خواهند شد.    
28-.....واما نسل شریرمنقطع خواهد شد.     
29- صالحان وارث زمین خواهند بود13."
 
البته تحقق این وعده به دست "منجی موعود" ، صورت خواهد پذیرفت :
 
" -1برخیز و درخشان شو زیرا نور تو آمده و جلال خداوند بر تو طالع گردیده است.
 -2زیرا اینک تاریکی جهان را و ظلمت غلیظ طوایفرا خواهد پوشانید اما خداوند بر تو طلوع خواهد کرد و جلال وی بر تو ظاهر خواهد شد.
 -3و امتها به سوی نور تو و پادشاهان به سوی درخشندگی طلوع تو خواهند آمد.
 -4چشمان خود را به اطراف خویش بر افراز و ببین که جمیع آنها جمع شده نزد تو می آیند14."
 
به دنبال ظهور  موعود  تورات ، ونابودی اشرار واسثقرار عدالت ، هر گونه تضاد و تخا صمی از میان بر خواهد خواست ونهال صلح وآشتی خواهد بالید:
4- بلکه مسکینان را به عدالت داوری خواهد کرد وبه جهت مظلومان زمین به راستی حکم خواهد نمود وجهان را به عصای دهان خویش زده , شریران را به نفخه لبها خود خواهد کشت .
-5وکمر بند کمرش عدالت خواهد بود وکمر بند میانش امانت .      
6- وگرگ با بره سکونت خواهد داشت وپلنگ با بزغاله خواهد خوابید و گوساله وشیر و گوسفند با هم .
7- و طفل کوچک ، آنها را خواهد راند .
8- وگاو با خرس خواهد چرید و بچه های آ نها با هم خواهند خوابید و      شیر مثل گاو کاه خواهد خورد .
9- وطفل شیر خواره بر سوراخ مار بازی خواهد کرد وطفل از شیر باز داشته شده ، دست خود را بر خانه افعی خواهد گذاشت .
-10ودر تمامی کوه مقدس من ، ضرروفسادی نخواهند کرد زیرا که جهان از معرفت خداوند پر خواهد شد مثل آبهایی که دریا را
می پوشاند15.

و آدمیان که روزگارانی بس دراز ، جز بذر قهر و نفرت و جنگ و خشونت هیچ نمی افشاندند سلاح بر زمین نهاده و به آبادانی و سازندگی میل خواهند کرد :
 
"4-...و ایشان شمشیرهای خود را برای گاو آهن و نیزه های خود را برای اره ها خواهند شکست و امتی بر امتی شمشیر نخواهد کشید و بار دیگر جنگ را نخواهد آموخت16 ."
 
تورات در مضامین فوق ، ضمن پیش گویی صریح ظهور " منجی موعود" انقطاع نسل اشرار ، حاکمیت صالحان بر زمین و محو نهایی هر گونه تخاصمی از میان موجودات ، به نکته ای قابل تامل اشاره دارد و آن ، دعوت خلایق به "رعایت عدل و انصاف" پیش از آمدن "نجات خداوندی" و" تحقق عدالت" در زمین است.
 
 
منجی موعود در انجیل
انجیل مقدس ضمن پیش بینی قیام منجیان دروغین در آخرالزمان ، رواج فساد و گناه و وقوع جنگ های پی در پی  و حوادث ویرانگر طبیعی را از علائم ظهور " منجی موعود" می داند :
 
"3-... و (عیسی) چون به کوه زیتون نشسته بود و شاگردانش در خلوت نزد وی آمده ، گفتند به ما بگو که این امور کی واقع می شود و نشان آمدن تو و انقضای عالم چیست ؟
4- عیسی در جواب ایشان گفت زنهار کسی شما را گمراه نکند .
-5ازآن رو که بسا به نام من آمده خواهند گفت که من مسیح هستم و بسیاری را گمراه خواهند کرد.
-6و جنگ ها و اخبار جنگ ها را خواهید شنید  ، زنهار مضطرب نشوید زیرا که وقوع این همه لازم است  لیکن انتهاء هنوز نیست . 
-7زیرا قومی با قومی و مملکتی با مملکتی مقاومت خواهند نمود و قحطی و وباها و زلزله ها در جای ها پدید آید.
-8اما همه اینها آغاز  دردهای زایمان است . 
-9آنگاه شما را به مصیبت سپرده ، خواهند کشت و جمیع امت ها به جهت اسم من از شما نفرت کنند .
10- و در آن زمان بسیاری لغزش خورده یکدیگر را تسلیم کنند و از یکدیگر نفرت گیرند. 
11-و بسا انبیاء دروغین ظاهر شده بسیاری را گمراه کنند.
12-و به جهت افزونی گناه ، محبت بسیار سرد خواهد شد.
13-لیکن هر که تا به انتها صبر کند نجات یابد . 
14-و به این بشارت ملکوت ، در تمام عالم موعظه خواهد شد تا بر جمیع امت ها شهادتی شود آنگاه انتهاء خواهد رسید 17."
 
و به دنبال مصیبت های کوبنده ، شیرازه افلاک از هم خواهد گسست و "منجی موعود" در اوج شکوه و قدرت تجلی خواهد کرد :
 
29- و فورا بعد از مصیبت آن ایام ، آفتاب تاریک گردد و ماه نور خود را ندهد و ستارگان از آسمان فرو ریزد و قوت های افلاک متزلزل خواهد شد . 
30- آنگاه علامت پسر انسان در آسمان پدید آید و در آن وقت جمیع طوایف زمین ، سینه زنی کنند و پسر انسان را ببینند که بر ابرهای آسمان با قوت و جلال عظیم می آید.
36- اما از آن روز و ساعت هیچ کس اطلاع ندارد حتی ملائکه آسمان جز پدر من و بس18 ."
 
با توجه به جملات آمده ، انجیل بر خلاف تورات که صرفا علائم ظهور را در قلمرو اجتماع و روابط انسانی به تصویر می کشد علاوه بر طرح موضوع جدید ظهور "منجیان دروغین" تحت نام "عیسی مسیح" ، پا را از عرصه حیات اجتماعی فراتر نهاده و سخن از وقوع بلایای طبیعی و گسیختگی شیرازه هستی ،همچون زوال فروغ مهر و ماه و ریزش ستارگان از آسمان، پیش از تجلی " منجی موعود" یا "پسر انسان" میراند. به عبارت دیگر در آخرالزمان قبل از قیام قائم ، نوعی همداستانی میان حوادث زمینی و آسمانی صورت می پذیرد.
 
منجی موعود در اسلام
 در تاریخ اندیشه مسلمین همواره عقیده به "موعود آخرالزمان" از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و از ارکان عمده این دین بزرگ و ناب آسمانی به شمار رفته است.در مذهب اسلام این باور قدسی از دو منظر قابل بررسی است:
1- آیات قرآن کریم
2- احادیث و روایات منقول از معصومین(ع)
 
موعود از منظر قرآن کریم
قرآن کریم در آیات متعددی غلبه نهایی دین اسلام بر دیگر ادیان و حاکمیت و اقتدار مطلق بندگان صالح خدا را بر زمین چنین پیش بینی می کند :
 
" ما در زبور بعد از ذکر « تورات» نوشتیم که بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد19 ."
 
در کتب تفاسیر ، ذیل همین آیه از امام باقر(ع) چنین نقل شده است :
" هم اصحاب المهدی فی آخرالزمان "
یعنی بندگان صالحی را که خداوند در این آیه به عنوان وارثان زمین یاد می کند یاران مهدی (عج) در آخرالزمان هستند .20
 
آیه شریفه فوق دقیقا موءید همان مضامین تورات است که ذکر آن آمد یعنی :
28-....و اما نسل شریر منقطع خواهد شد.
29- و صالحان وارث زمین خواهند بود."
 
مفسران بزرگ قرآن ، آیات ذیل را نیز از مصادیق روشن قیام نهایی امام مهدی(عج) در آخرالزمان می دانند :
" اراده ما بر این  قرار گرفته است که به مستضعفین نعمت بخشیم ، و آنها را پیشوایان و وارثین روی زمین قرار دهیم21 . "
 
" خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده اند و اعمال صالح انجام داده اند وعده داده که آنها را قطعا خلیفه روی زمین خواهد کرد همانگونه که پیشینیان را خلافت روی زمین بخشید ، و دین و آئینی را که برای آنها پسندیده است پابرجا و ریشه دار خواهد ساخت و خوف و ترس آنها را به امنیت و آرامش مبدل می کند آنچنانکه تنها مرا می پرستند و چیزی را برای من شریک نخواهند ساخت و کسانی که بعد از آن کافر شوند فاسقند 22."
 
" او کسی است که رسولش را ، با  هدایت و آئین حق فرستاد تا او را بر همه آئین ها  غالب گرداند هرچند مشرکان کراهت داشته باشند23 ."
 
" و زمین (در آن روز) به نور پروردگار روشن می شود و نامه های اعمال را پیش می نهند و پیامبران و گواهان را حاضر می سازند و در میان آنها به حق داوری می شود و به کسی ستم نخواهد شد24."
 
موعود از دیدگاه اخبار و روایات 
اخبار کثیر و متواتری از علائم ظهور وقیام مهدی موعود (عج) در متون روایی شیعه وسنی نقل شده و کتب ومقالات بی شماری پیرامون آن حضرت نگارش یافته است که در نوشتار حاضر به چند نمونه اشاره می کنیم .
حضرت رسول (ص) : 
"اگر از دنیا نمانده باشد مگر یک روز ، البته حق تعالی آن روز را طولانی خواهد کرد تا آنکه بر انگیزاند در آن روز مردی را از اهل بیت من که نام او موافق با نام من باشد و پر کند زمین را از عدالت، چنانچه پر از ظلم و جور شده باشد25 ."
 
در روایت دیگری از امام حسین ( ع) نقل است که فرمود : 
" ازما دوازده نفر مهدی است، نخستین آنها امیرمؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام وآخرین آنها، نهمین نفر، از فرزندان من است که امام وقائم به حق می باشد، خداوند به وسیله او زمین را بعد از مرگش زنده می کند، وبه وسیله او دین حق را آشکار می سازد وبر همه آیین ها چیره وپیروز میشود، اگرچه مشرکان نمی پسندند، او دارای غیبتی است که بر اثر طولانی بودنش، عدّه ای مرتد می شوند، وعدّه ای دیگر ثابت قدم می مانند، ومورد آزار قرار می گیرند، به آنها به حالت مسخره، می گویند: (اگر راست میگویید، این وعده کی محقق می شود؟) آن کس که در طول غیبتش صبر واستقامت کند، ودر این راه، آزارها و رنج ها وتکذیب ها را تحمّل نماید، پاداشش، همانند مجاهدی است که در رکاب رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم ، با شمشیر با دشمنان می جنگد.26" 
 
بنا بر عقیده مسلمین پیش از ظهور حضرت حجت ( عج ) ،بنیادهای اخلاقی واعتقادی دین باوران متزلزل گشته و جزعده قلیلی ، همگان سر در گنداب دنیا فرو برده و هویت انسانی خویش را از کف خواهند داد:
 
" علما کم شوند. خوانندگان قرآن از بین بروند . حرام غنیمت شمرده شود. بزرگان به کوچکان رحم نکنند و کوچکان بزرگان را محترم نشمارند .پدران ومادران را دشمنان دهند . مردان ،خودرا به لباس زنان زینت دهند . پرده حیا از ایشان سلب گردد. تکبر مثل سم در قلوب آنها راه یابد . نیکیها کم شود. . بیدادگری فراوان گردد . بزرگان را توهین کنند .ورع کم وطمع و هرج و مرج زیاد شود . مساجد به اذان آباد ودلها از ایمان خالی گردد .مردم صورتشان صورت آدمی ودلهایشان دلهای شیاطین گردد .زنها با شوهرها در تجارت برای حرص دنیا شرکت کنند . فرزند بر پدر جفا کند. بیاید زمانی برمردم که خدای آنان شکم هاشان ، قبله آنان زنانشان ، دین آنان دینارهایشان و شرف آنان متاعشان باشد. بازارها به هم نزدیک شوند.طلاق فراوان شود.مردان شبیه زنان و زنان شبیه مردان شوند.می آیند در آخرالزمان زنانی که سرهای آنان چون کوهان شتر بخاتی است. لباس پوشیده اند حال آنکه عریانند.آنان بدون اجازه شوهر از خانه بیرون روند در حالیکه خود را برای نامحرم آرایش کرده اند.

وفا نکند کسب شوهران بر مخارج زنان ، پس آنان از شوهران طلاق خواهند.زنان با زنان تزویج کنند و مردان با مردان.امر به معروف و نهی از منکر کم شود پس دعای نیکان مستجاب نشود .بلند شود بنای خانه ها ، ثروتمندان را تعظیم کنند و تهی دستان را توهین .ظاهر شود حرص دنیا. طالب حلال را سرزنش کنند و طالب حرام را مدح و ستایش.فاسدان تبهکار را ظریف و خوشمزه خوانند و موءمنان منصف را ذلیل و ضعیف بپندارند.رشوه خواری به اسم هدیه حلال شود.اطاعت کند مرد زنش را ، معصیت کند مادرش را و نیکویی کند رفیقش را .رباخواری را حلال شمارند .زود است بیاید زمانیکه نشناسند علما را مگر به لباس خوب، نمیشناسند قرآن را مگر به صوت نیکو و عبادت نکنند خدا را مگر در ماه مبارک رمضان. نماند از قرآن مگر گفتگو پیرامون آ ن .مساجد را زینت کنند وقرآن را تزیین داده وبا غنا آن را قرائت نمایند .باقی نمی ماند از اسلام مگر اسمش .مردم خود را مسلمان خوانند در حالی که از اسلام دورند .مناره ها را بلند سازند و صفهای جماعت زیاد گردد ولی دلها با یکدیگر کینه ورزد و زبانها دورو باشد .بالای منبرها امر به تقوی کنند و خود عمل نکنند.دانشمندان آنها بدترین دانشمندان زیر آسمانند.از آنها فتنه ها برخیزد وبسویشان برگردد.بزرگان آنها بخیل وفقهایشان فتوا می دهند به آنچه دلشان بخواهد وقضات آنها حکم کنند چیزی را که خود بجا نیاورند .خیانتکار شوند امرا و حکام  و وزیران فسق بورزند . مردم از علما فرار کنند مثل فرار کردن گوسفند از گرگ . باران در غیر موسم خود ببارد و مرگهای ناگهانی زیاد شود .در آن روز ثروتمندان امت من حج کنند برای تفریح ، متوسطین حج کنند برای تجارت و فقرا حج کنند برای ریا کاری . خالی شود کوفه از موءمنین وپیچیده شود اوراق علم از آن ، مثل پیچیده شدن مار در سوراخ خود ، پس از آن ظاهر شود علم در شهری که اسم آن قم است و آن معدن علم وفضل شود تا اینکه باقی نماند در روی زمین مستضعفی در دین...پس علم از قم بسوی سایر شهرها در مشرق یا مغرب عالم منتشر شود وتمام می کند خداوند حجت را بر خلایق تا اینکه باقی نماند احدی در زمین که علم ودین به او نرسیده باشد .

واندکی پیش از ظهور امام عصر (عج)..
حضرت در بین رکن ومقام خانه خدا بایستد و یاران خویش را صدا زند.صدای ایشان در شرق وغرب عالم به یاران رسد .پس همگی رو به سوی مکه آرند و قیام فرماید حضرت به امر تازه وسنت تازه وحکم تازه . بر عرب سختگیری کند وستمگران عالم را به شمشیر عدالت بزند ، حکم به عدل نموده وجور وستم از زمین بروبد. زمین برکات خودرا ظاهر نموده وحق به اهلش باز گردد وهر ضعیفی نیرومند شود27."
 
مرور روایات فوق، تکلیف ما را با « امام مان » و « زمان مان » روشن خواهد ساخت . واقعا ما سینه چاکان ولی اعظم خدا و سرایندگان سرود 
« یا حج? بن الحسن ، عجل علی ظهورک» در کدامین نقطه از نقشه راهیم؟
البته باید متذکر شد ، آلوده شدن غالب مردم آخرالزمان به مفاسد اخلاقی و سیطره "جریان باطل" بر مقدرات ملت ها به معنا و مفهوم نابودی مطلق  "جریان حق" نبوده و افراد صالح و شایسته با مجاهدتهای شبانه روزی خود، زمینه را برای تحقق حکومت جهانی امام مستضعفان ، مهدی موعود(عج) آماده خواهند ساخت . از ممتازترین شاخصه های این "جریان حق" شرقی بودن آن است که پیش از امر ظهور، موفق به ت?سیس حکومت می شود :
" یخرج اناس ، من المشرق ، فیوطئون للمهدی سلطانه . "
مردمی از مشرق قیام می کنند،وزمینه حکومت مهدی را فراهم می سازند.28 
 
پایان سخن اینکه هرچند پیرامون چگونگی غیبت و طول عمر امام(عج) و علائم ظهورآن حضرت مانند خروج یمانی و سفیانی، ندای آسمانی، ظهور دجال ، فرو رفتن زمین ، قتل نفس زکیه،  نزول عیسی بن مریم (ع) ، رجعت ائمه هدی(ع) ، نحوه حکومت امام(ع) و کیفیت رحلت آن حضرت، پژوهشهای ارزنده ای  صورت پذیرفته است ولی جای سه مبحث عمده  همچنان خالی به نظر می رسد . بحث اول ، فلسفه  «غیبت وانتظار » که ادامه دو اصل «نبوت» و «امامت» است . بحث دوم ،«نیابت امام» که تداوم بخش سه مرحله پیشین است . و سومین بحث، « نحوه آماده سازی و سازماندهی منتظران حضرت با توجه به شرایط زمان» است . در این میان دو رکن اساسی «خودسازی» و «نظام سازی» که زمینه ساز پروژه عظیم «ظهور» اند 29 از جایگاهی ویژه برخوردارند که لازم است بیش از پیش در کانون توجه باورمندان به امر «ظهور» قرار گیرند. 
 آیا براستی  بدون داشتن یک« نظام سیاسی قدرتمند» و« تخلق به اخلاق اسلامی»  می توان خود را در زمره منتظران حقیقی آن امام پاکان و نیکان به شمار آورد و به مقام سربازی حضرت رسید ؟ باید گفت : 
 
"خلقی که در انتظار ظهور« مصلح » به سر می برد ، باید خود « صالح » باشد30."
                                                                 السلام علیک یا بقیة الله
پی نویس :
 
1- به نقل از کتاب "خورشید پنهان "، ستاد برگزاری جشن های میلاد حضرت مهدی (عج) ، ص 190 به بعد
2- به نقل از کتاب " قیام و انقلاب مهدی (عج)" شهید مطهری ، ص 61به بعد 
3- سوره مائده آیه 13
4- به نقل از کتاب "روز نجات" ، ستاد برگزاری جشن های میلاد حضرت مهدی (عج)، ص13 
5- به نقل از کتاب " انتظار، مذهب اعتراض"،  ص 33
6- به نقل از کتاب " خورشید پنهان" ص 119 به بعد
7- به نقل از کتاب " گزیده های زادسپرم " ، ترجمه دکتر راشد محصل ، فصل های 1، 2، 3 و35
8- به نقل از کتاب" اوستا " ترجمه جلیل دوستخواه، فروردین یشت ، فقره 129
9- همان ماخذ ، وندیداد ، فرگرد 19 ، قطعه 5
10- برای اطلاعات بیشتر به کتابهای نجات بخشی در ادیان ، بندهش ، روایت پهلوی ، زند وهومن یسن ، صد در نثر و صد در بندهش ، یادگار جاماسب ، زراتشت نامه و گزیده های زادسپرم مراجعه شود.
11- تورات ، اشعیاء نبی، باب59
12- همان، اشعیاء نبی ،باب56
13- همان ، مزامیر  مزمور37
14-تورات ، اشعیاء، باب 60
 -15همان، اشعیاء نبی، باب11
16- همان، اشعیاء نبی ، باب2
17- انجیل متی، باب24
18- همان، باب24
19- سوره انبیاء ، آیه105 
20- تفسیر نمونه، ج 13 ، ص518
21- سوره قصص، آیه5
22- سوره نور، آیه55
23- سوره توبه، آیه33
24- سوره زمر، آیه69
25- به نقل از کتاب " الارشاد" شیخ مفید، ص324 
26- به نقل از کتاب " کمال الدین ، ص 298  ، باب 30  ،حدیث 3
27- به نقل از کتاب " الملاحم" شیخ محمد حسین همدانی طاوئی
28- "بحارالانوار" علامه مجلسی، ج  51 ، ص  87 ، به نقل از کتاب 
"خورشید مغرب" استاد محمد رضا حکیمی
29- در این زمینه میتوان به کتابهای "قیام و انقلاب مهدی(عج)" اثراستاد شهید مطهری ،" انتظار ، مذهب اعتراض"و" امت و امامت" اثر زنده یاد دکتر شریعتی و"خورشید مغرب" اثر استاد محمد رضا حکیمی مراجعه کرد.
-30 "خورشید مغرب" ، ص332


نوشته شده توسط جانشین دسته در پنج شنبه 91/4/15 و ساعت 8:24 صبح
نظرات دیگران()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
ساخت بازیهای ضد شیعَه باحمایت مستقیم وهابیت و صهیونیزم!!!
روایتی جالب از شهدا (ضرر نمی کنین)
اهانت بقران
یک روز یک مرد انگلیسی از یک شیخ مسلمان پرسید: «چرا در اسلام زنان
من نه از رد شدن جمعه ها می ترسم، نه از طولانی شدن زمان که ظهورتا
حجاب یک مفهوم عام و عالی است که پوشش نیز جزیی از آن است.
معنی عشق چیست؟
تنها نامحرم!
حجابـــ مانند اولین خاکریز جبهہ استـــ
کاش نامی از تو در دنیا نبود ... مرگ بر نیرنگت ای آل سعود!
نجات از شبهه و شهوت
[عناوین آرشیوشده]
طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
بالا