سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نخستین تحقیق مستقیم در زمینه عوارض اعتیاد اینترنتی 

نخستین تحقیق مستقیم در زمینه عوارض اعتیاد اینترنتی

یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که زمانی که کاربرانی که وابستگی شدیدی به اینترنت دارند آفلاین می‌شوند، با عوارضی مشابه معتادان معمولی در هنگام عدم دسترسی به مواد مخدر روبرو می‌شوند. این تحقیق که توسط پژوهشگران دانشگاه‌های میلان و سوان‌سی (Swansea) به انجام رسیده است، نخستین تحقیقی است که تاثیرات روانی نامطلوب و آنی استفاده از اینترنت را نشان می‌دهد.


اعتیاد به اینترنت

در مرحله نخست شصت داوطلب با میانگین سنی 25 سال، برای تعیین میزان استفاده‌شان از اینترنت مورد آزمایش قرار گرفتند در این مرحله توجه ویژه‌ای به این موضوع شد که آیا آن‌ها به صورت وسواسی از اینترنت استفاده می‌کنند و این‌که آیا استفاده از اینترنت ارتباطات اجتماعی و شغل آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است یا خیر.

پس از آن از داوطلبین خواسته شد که به وب‌گردی بپردازند و به هر سایتی که دوست دارند سر بزنند. با گذشت 15 دقیقه وب‌گردی متوقف شده و خلق‌وخو و میزان اضطراب آن‌ها اندازه‌گیری شد. در این مرحله مشخص شد که داوطلبینی که مرحله اول آزمون نشان داده بود که به اینترنت اعتیاد دارند، خلق‌وخوی منفی‌تر و اضطراب بیشتری داشتند. به گفته محققین این تجربه منفی، بی‌شباهت به تاثیرات منفی پس از مصرف محرک‌های اکستازی نبوده است.

در گزارش خبری منتشر شده از این تحقیق، پروفسور فیل رید (Phil Reed) از کالج علوم انسانی و سلامت دانشگاه سوان‌سی نوشته است:

اگرچه ما دقیقا نمی‌دانیم که اعتیاد به اینترنت چیست، اما نتایج تحقیق ما نشان می‌دهد که حدود نیمی از افراد جوانی که مورد مطالعه قرار دادیم، چنان زمان زیادی را صرف فعالیت‌های آنلاین می‌کنند که نتایج منفی آن را تا آخر عمر با خود خواهند داشت.

این نتایج اولیه و تحقیقات مرتبط در مورد فعالیت‌های مغزی نشان می دهند که خطرات ناشناخته‌ای در اینترنت [و استفاده طولانی مدت از آن] وجود دارد که سلامت افراد را تهدید می‌کند.

در این‌جا لازم است به یک نکته اشاره کنیم: اگرچه هم‌اکنون کلینیک‌های ترک و بازتوانی وجود دارند که به صورت خاص اعتیاد به اینترنت را هدف قرار داده‌اند، اما اعتیاد به اینترنت هنوز به صورت رسمی به عنوان یک اختلال روانی شناخته نمی‌شود.

اعتیاد به اینترنت

پروفسور رید در مصاحبه با تایم می‌گوید:«آن‌چه انجمن روانشناسان آمریکا انجام داده است، اعلام اعتیاد به اینترنت به عنوان یک مشکل احتمالی است که احتیاج به تحقیق و بررسی بیشتری دارد. این نخستین قدم در راه تشخیص این مشکل به عنوان یک اختلال روانی مستقل و ذاتی است.» هرچند او هشدار می‌دهد که هر نتیجه‌ای از این تحقیق که به نحوی به اعتیاد به اینترنت مربوط می‌شود، ممکن است از عوارض ناشی از دیگر فعالیت‌های اعتیادآور آنلاین باشد. به عنوان مثال اگر کسی به قمار معتاد باشد، ممکن است به صورت گسترده‌ای از اینترنت برای دستیابی به سایت‌های قمار آنلاین استفاده کند. اما در عین این توضیح او می‌افزاید: «نظر شخصی من این است که ما با نوع جدیدی از اختلال روبرو هستیم.»

منبع (+)

احمد شریف‌پور12 اسفند 1391

http://1pezeshk.com/archives/2013/03/internet-addicts-suffer-withdrawal-symptoms-like-drug-users.html


نوشته شده توسط جانشین دسته در یکشنبه 92/5/20 و ساعت 12:1 صبح
نظرات دیگران()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
ساخت بازیهای ضد شیعَه باحمایت مستقیم وهابیت و صهیونیزم!!!
روایتی جالب از شهدا (ضرر نمی کنین)
اهانت بقران
یک روز یک مرد انگلیسی از یک شیخ مسلمان پرسید: «چرا در اسلام زنان
من نه از رد شدن جمعه ها می ترسم، نه از طولانی شدن زمان که ظهورتا
حجاب یک مفهوم عام و عالی است که پوشش نیز جزیی از آن است.
معنی عشق چیست؟
تنها نامحرم!
حجابـــ مانند اولین خاکریز جبهہ استـــ
کاش نامی از تو در دنیا نبود ... مرگ بر نیرنگت ای آل سعود!
نجات از شبهه و شهوت
[عناوین آرشیوشده]
طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
بالا